Klasa 1 SP jest klasą dwujęzyczną prowadzoną wg programu
autorskiego. Oprócz 4 godzin j. ang. również proste instrukcje, polecenia,
prośby w klasie przekazywane są w języku obcym. Dzieci naturalnie przyjmują
posługiwanie się językiem angielskim. Towarzyszy temu zabawa, piosenki, rymy,
prace plastyczne,mini projekty, krótkie scenki i doświadczenia. Wszystkie
zajęcia prowadzone są zgodnie z koncepcją inteligencji wielorakich Howarda
Gardnera, gdzie każde dziecko znajduje swoją przestrzeń do rozwoju i odkrywania
wiedzy
Początek
edukacji w szkole to istotny moment w życiu
każdego dziecka. Ważne jest, aby czuło się ono bezpieczne
i potrafiło otworzyć na innych. Adaptacja i integracja
z grupą szkolną ma ogromne znaczenie w dalszym
rozwoju. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu warunków szkolnych
można w znaczny sposób ułatwić dziecku wejście w ten
"nowy świat" wiedzy, nauki i zabawy. Program
dwujęzyczny dla klasy najmłodszych jest odpowiedzią
na potrzeby dzisiejszego pokolenia. Umożliwia przedstawienie
treści zawartych w podstawie programowej w sposób
niezwykle atrakcyjny dla ucznia, co sprawia, że nauka staje się
pasjonującą przygodą. Ciekawa i bogata obudowa dydaktyczna daje
dodatkowe narzędzie do pracy, dla każdego - zarówno nauczyciela z edukacji
wczesnoszkolnej, jak i języka angielskiego. Zgodnie z ujęciem
holistycznym nauki, system połączonych pracowni tworzy całość
umożliwiającą uczniowi i nauczycielowi swobodne
przemieszczanie się między tematami i zagadnieniami, a także
pokazuje uczniom jak poszczególne dziedziny wiedzy przenikają się
i wchodzą w korelację z innymi.
Inspiracją
do stworzenia programu stały się moje osobiste doświadczenia
w pracy w Angielskiej Szkole Podstawowej Bishop
Creighton w Anglii, gdzie angielski był językiem
obowiązkowym, ale język polski ze względu na znaczącą
mniejszość narodową został dodany do obowiązkowych zajęć
lekcyjnych. Zainspirowało mnie podejście do ucznia zgodne
z koncepcją humanistyczną Carla
Rogersa i Abrahama Maslowa. Koncepcja humanistyczna zakłada, że
człowiek nie jest jedynie biernym odbiorcą, ma bowiem własną
wolę, wybór, jest indywidualnością i na różne
sposoby odbiera świat. Jego zachowanie warunkuje teraźniejszość,
jego przeżycia, doświadczenia i otoczenie.
Nauczanie
języka angielskiego w proponowanym przeze mnie programie,
nie objawia się tylko zwiększoną ilością godzin lekcyjnych.
Przede wszystkim chodzi tutaj o odmienne podejście, w którym
język obcy staje się narzędziem do poznania świata, za sprawą
częściowo prowadzonych w nim zajęć z zakresu
innych edukacji np. matematycznej, przyrodniczej, plastycznej.
Dziecko opanowuje umiejętności związane z językiem obcym
tzn. uczy się nowego słownictwa, gramatyki, wypowiada się, czyta.
Proces ten dokonuje się poprzez zanurzenie ucznia w świecie
obcojęzycznym. Jest płynny, a jego efekty zaskakują nawet same
dzieci, które nagle orientują się jak bardzo wzrosły ich
kompetencje językowe. Język angielski jest także językiem typowo
instruktażowym podczas zajęć lekcyjnych, przerw, wyjść
edukacyjnych.
Pełna
integracja nauczania w języku polskim i angielskim
otwiera uczniom drzwi do zupełnie nowego świata możliwości, gdzie
rozwój umiejętności językowych idzie w parze
z poszerzaniem wiedzy ogólnej na temat świata. Dziecko
nabiera sprawności płynnego poruszania się między językami i nie
dostrzega granic, które w powszechnie stosowanym systemie
edukacji blokują możliwości poznawcze ucznia. Te ograniczenia
pozostają z dzieckiem na wiele lat, często do końca
procesu edukacji. Z tego powodu tak ważne jest wprowadzenie
systemu dwujęzyczności, proponowanego przez ten program, już
na początku nauczania.
Dzieci
dwujęzyczne bez problemu przestawiają się z jednego języka
na drugi. Szybciej uczą się czytać i pisać. Specyfika
nauczania w ciągu dnia, zmusza je do wielokrotnego
dokonywania wyboru pomiędzy językiem polskim, a językiem
angielskim, dzięki czemu rozwija się u nich znakomita świadomość
językowa. O wiele łatwiej udaje się im ustalić związek pomiędzy
literą a głoską. Dzieci mają doskonale wyćwiczoną pamięć
i spostrzegawczość. Lepiej radzą sobie w wykonywaniu
kilku czynności w tym samym czasie. Rozwijają w sobie
myślenie
dywergencyjne (rozbieżne),
polegające na ignorowaniu zbędnych informacji i selektywne
wybieranie tych, które mają znaczenie. Zakłada ono wiele punktów
widzenia rozwiązania problemu. Takie myślenie jest szczególnie
ważne w nauce matematyki i przyrody, w nauce wyrażania poglądów,
swojego punktu widzenia.
Jedną
z najważniejszych metod pracy z uczniem klas i - III
jest nauka
przez zabawę.
Według psychologa Glenna Domana „Zabawa
jest nauką, nauka - zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”.
Mądra zabawa wpływa na rozwój i zainteresowania dziecka,
kształtuje wyobraźnię, pobudza myślenie i aktywność.
Przynosi radość, odprężenie i twórcze pomysły.
Nauczyciele, wykorzystujący w swojej pracy rożne zabawy,
wiedzą, że nie przeszkadza ona w nauce, a wręcz
odwrotnie, pomaga w odkrywaniu i przeżywaniu świata,
a towarzysząca jej radość wzbogaca proces nauczania i rozwija
psychikę dziecka. Gry i zabawy językowe stymulują i motywują
małych uczniów, przywołują pozytywne skojarzenia i pomagają
kreować atmosferę sprzyjającą uczeniu się języka ojczystego jak
i języka angielskiego. Zabawa to metoda zachęcająca dzieci do
działania, zaliczyć ją można do grupy metod aktywizujących
proces nauczania.
Metody
do nauki języka angielskiego
W
nauczaniu języka angielskiego wykorzystywanych jest wiele
z omówionych powyżej metod.
Istnieją
jednak takie, które są charakterystyczne dla metodyki nauczania
języka obcego. Można
je podzielić na dwie grupy: konwencjonalne i niekonwencjonalne.
Metody
konwencjonalne:
• Bezpośrednia
- stosowana od czasów greckich, oparta na bezpośrednim
i naturalnym kontakcie nauczyciel - uczeń, kształtuje głównie
sprawność wypowiadania się;
• Gramatyczno-
tłumaczeniowa-
wypracowana w nauczaniu łaciny, jej głównym celem jest
opanowanie gramatyki i słownictwa, kształtuje umiejętność
czytania i tłumaczenia tekstów;
• Audiolingwalna
- powstała w czasie II wojny światowej w Stanach
Zjednoczonych, jej celem jest wykształcenie nawyków językowych
w sposób mechaniczny i nierefleksyjny, poprzez
wielokrotne powtarzanie, zapamiętywanie, oraz powtarzanie materiału
językowego;
• Kognitywna-
powstała w latach 70-tych jako zaprzeczenie metody
audiolingwalnej, zakłada rozumienie języka i samodzielne
tworzenie zdań na podstawie tzw. Kompetencji językowej, nie
potępia błędów, gdyż świadczą one o postępie w nauce.
Metody
niekonwencjonalne:
• Total
Physical Response-
powstała w latach 70-tych w Stanach
Zjednoczonych, według tej metody milczące przysłuchiwanie się
i ruch fizyczny służy przyswajaniu wiedzy, ważna jest
aktywność całego mózgu (lewej półkuli odpowiadającej za język
i prawej odpowiedzialnej za ruch fizyczny ), metoda opiera
się na analogii do języka ojczystego (uczący się mówi,
kiedy jest na to gotowy);
• The
Silent Way-
zakłada nauczanie języka obcego w ciszy i skupieniu,
uczniowie powtarzają czynności i frazy nauczyciela stopniowo
tworząc nowe, następuje stopniowe wyciszenie nauczyciela na rzecz
ucznia, mowa ciała i gesty odgrywają kluczową rolę;
• Counselling
Language Learning-
opiera się na założeniu, że uczenie się języka to proces
międzyludzki, czyli grupowy, związany z interakcją
i komunikacją, uczeń ponosi odpowiedzialność za proces
nauczania;
• Sugestiopedia-
opracowana przez bułgarskiego psychologa Łozanowa w 1979
roku, podkreśla wagę warunków w których odbywa się
nauczanie: kameralne sale, muzyka relaksacyjna, kompetentny
nauczyciel itp., uczący muszą pozbyć się tzw. Mentalnej blokady;
• Metoda
naturalna-
powstała w latach 70 w Stanach Zjednoczonych,
decydującą rolę pełni tu słuchanie, nauczyciel posługuje się
naturalnym i prostym językiem (używa mimiki i gestu),
ważne jest wyeliminowanie stresu u ucznia;
• Podejście
komunikacyjne-
powstało w latach 70, ale popularne stało się w latach
80, celem nadrzędnym jest opanowanie sprawności mówienia,
poprawność gramatyczna nie jest najistotniejsza.
Projekty
edukacyjne -
to kolejna z metod nauczania wykorzystywana coraz częściej
w edukacji wczesnoszkolnej i nauce języka
angielskiego. Stanowi narzędzie integracji między przedmiotowej.
Polega na samodzielnym lub grupowym realizowaniu przez uczniów
zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej
ustalonych założeń. Uczy korzystania z rożnych źródeł
informacji.
Według
Johna A. Stevensona, "aby postępowanie metodyczne można było
nazwać projektem, muszą współwystępować cztery podstawowe
cechy:
• Nabywanie
wiedzy powinno zachodzić głównie dzięki samodzielnemu rozumowaniu
i rozwiązywaniu problemów, a nie za pomocą pamięciowego
przyswajania wiedzy;
• Aktywność
uczniowska ma na celu nie tylko gromadzenie wiedzy czy
doświadczeń, lecz także zmianę nastawienia ucznia do uczenia się;
• Uczniowie
pracują nad zagadnieniami, które ich interesują i wynikają
z ich naturalnych potrzeb;
• Wprowadzanie
rozważań teoretycznych następuje w miarę potrzeb
i zawsze wynika z realizowanych działań praktycznych;
Metoda
projektów jako metoda pracy w systemie klasowo-lekcyjnym
i poza nim pełni wielorakie funkcje: motywacyjną, poznawczą,
kształcącą, wychowawczą, samokształceniową, integracyjną
i wiele innych. Ze swej natury posiada charakter wybitnie
interdyscyplinarny, łączy bowiem umiejętności przedmiotowe
i kluczowe. Integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną,
łączy w spójne całości treści rozbite na przedmioty
nauczania. Pracując metodą projektu, rozwijamy u uczniów
umiejętność współpracy w grupie, samorządność,
obserwowanie rzeczywistości oraz ustosunkowywanie się do niej.
Metoda ta wpływa na myślenie twórcze, wdrażanie zdobytej
wiedzy do praktycznego działania. Rozwija samoocenę i osiąganie
samodzielności. Metoda projektu ma wybitne walory wychowawcze.
Zalety jej polegają na integrowaniu zespołu klasowego,
podejmowaniu rożnych ról, aktywizowaniu wszystkich uczestników
projektu. Wpływa na przejmowanie odpowiedzialności za własne
uczenie się, korzystanie z rożnych źródeł informacji,
planowanie działań oraz prezentacji wytworów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz