Zadania
pedagoga są różnorodne i często trudne.
Pedagog
dba o wszechstronny rozwój ucznia, organizuje i prowadzi wszelkiego
rodzaju zajęcia o charakterze integracyjno- profilaktyczno-
terapeutycznym.
Jest
koordynatorem działalności profilaktycznej na terenie szkoły oraz
inicjatorem i autorem programów związanych ze sferą opiekuńczo
– wychowawczą. Prowadzi konsultacje dla nauczycieli, wychowawców i
rodziców, pełniąc rolę osoby wspierającej w rozwiązywaniu
trudnych sytuacji wychowawczych.
Częstą
formą pracy jest poradnictwo. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i
rodziców. Pedagog próbuje pomóc w konfliktach na różnych
płaszczyznach. Robi wszystko co w jego mocy, ale nie jest cudotwórcą
i mimo najszczerszych chęci, nie zawsze jego praca osiąga
zamierzone efekty. Wpływ na to ma wiele czynników. Nie ma gotowych
recept na rozwiązanie problemów.
Zadaniem
pedagoga jest wspierać, próbować zrozumieć, szukać przyczyn i
wskazywać możliwości rozwiązań; być czułym na krzywdę i nie
pozwalać na przemoc.
Przy
rozwiązywaniu trudności i problemów, pedagog korzysta z pomocy
rodziców i innych instytucji: MOPR-u, Policji, Sądu dla
Nieletnich, kuratora, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Pedagog
jest zawsze sojusznikiem ucznia, nawet jeżeli uczniowi wydaje się
inaczej. Przewiduje pewne sytuacje i trudne decyzje jakie podejmuje,
w końcowym efekcie są korzystne dla ucznia
(szczególnie w
aspekcie dalszej kariery szkolnej, a nawet życiowej).
Uczniowie
mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy
nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym
związanej,
- gdy
ktoś naruszy ich prawa;
- gdy
ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy
potrzebują pomocy i rady;
- gdy
chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
Rodzice
uczniów mogą oczekiwać:
- pomocy
w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
- trudności
w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość
rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią
psychologiczno - pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń
szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy
z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z
rówieśnikami);
Nauczyciele
mogą oczekiwać:
- pomocy
w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych
uczniów;
- analizy
opinii o uczniach z poradni psychologiczno - pedagogicznej;
- współpracy
w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania
potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania
w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych
wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego;
- wsparcia
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np.
indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi
różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami,
ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem
społecznym);
- wsparcia
w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz